سگال پرداز

نوشته ها

آرشیو برای 'حسابداری'

بستن سال مالی در نرم افزار حسابداری ،انتقال مانده ها

بستن سال مالی در نرم افزار حسابداری ،انتقال مانده ها:  عبارت است از کلیه عملیاتی که باید انجام شود که در اصلاح دوره مالی بسته شده و اطلاعات به دوره جدید انتقال یابد .  دقت داشته باشید که این موضوع در نرم افزار سگال به صورت اتوماتیک و هم به صورت دستی انجام پذیر است و حسابداران محترم میتوانند به یکی از دو روش پیشنهاد شده اکتفا نمایند .

این انتقال ها به شرح زیر انجام میشود.

انتقال مانده بازرگانی و دریافت پرداخت

عبارت است از انتقال موجودی و مانده های طرف حساب، صندوق و حسابهای بانکی

انتقال موجودی :موجودی در آخرین تاریخ دوره محاسبه شده و به تفکیک آیتم و انبار به دوره بعد انتقال مییابد

انتقال مانده بانک :مانده حسابهای بانکی در آخرین روز دوره مالی محاسبه شده و به دوره جدید انتقال مییابد

انتقال مانده صندوق :مانده صندوق در آخرین روز دوره جاری محاسبه شده و به دوره جدید انتقال مییابد

انتقال مانده طرف حساب :مانده طرف حساب در آخرین روز دوره جاری محاسبه شده و به دوره جاری انتفال مییابد .

اسناد پایان دوره

عبارت است است سه سند سود زیان ، اختتامیه ، افتتاحیه

سند سود زیان :حسابهای موقت در دوره جاری به حساب دائم سود و زیان سنواتی سند زده شده و مبلغ آن(بدهکار – بستانکار) به این حساب انتقال مییابد.

سند اختتامیه :حسابهای دائم در دوره جاری به حساب دئیم اختتامیه سنده زده شده و مبلغ آن   و مبلغ آن(بدهکار – بستانکار) به این حساب انتقال مییابد.

سند افتتاحیه : سند اختتامیه دوره قبل به صورت برعکس در دوره جدید سند اففتاحیه این دوره است یعنی اگر حسابی با مبلغی در دوره قبل در سند اختتامیه  بدهکار باشد دردوره جدید آن حساب با همان مبلغ

بستانکار خواهد بود  .

بعد از طی کیله امور در اسناد پایان دوره دوره مالی جدید آماده به کار است .در زیر نمونه فرم بستن حسابها در حسابداری و انتقال ان به دوره جدید را مشاهده میفرمایید .

بستن سال مالی در نرم افزار حسابداری

بستن سال مالی در نرم افزار حسابداری ،انتقال مانده ها

نوشته شده در: حسابداری, نرم افزار سگال, نرم افزارهای مالی, همه موارد

ارسال دیدگاه (۰) ←

راس گیری چیست و چه کاربردی در حسابداری دارد ؟

راس گیری یکی از روش های معمول در محاسبه سررسید مبالغ در تاریخ های مختلف میباشد که بر دوروش انجام میشود یکی بر مبنای کوچکترین تاریخ مرجع راس و یکی بر مبنای تاریخ وارد شده در مرجع راس . برای این منظور ابتدا جمع مبالغ را حساب کرده سپس تعداد روز مابین تاریخ مرجع راس و تاریخ ها را محاسبه کرده در مبلغ آن ضرب میکنیم  مجموع مضارب بدست آمده تقسیم بر جمع مبالغ عددی به ما خواهد داد که آن عدد راس بحساب میآید این عدد را به تعداد روز مرجع راس گیری اضافه میکنیم حاصل تاریخ راس این مبالغ در تاریخ های مختلف است .

مثال

در زیر مثالی از روش کار  عنوان شده است تاریخ مرجع راس در این مثال وجود ندارد و تعداد روز های چک محاسبه و درج شده است پس مرجع راس  تاریخ روز جاری میباشد

چک مدت چک مبلغ چک مبلغ چک ضربدر مدت چک

چک ۱ ۲۰ روزه ۲۰۰٫۰۰۰ ریال—————-> 4.000.000 ریال
چک ۲ ۳۰ روزه ۱۵۰٫۰۰۰ ریال —————> 4.500.000 ریال
چک ۳ ۴۵ روزه ۱۰۰٫۰۰۰ ریال—————-> 4.500.000 ریال
چک ۴ ۱۰ روزه ۵۰۰٫۰۰۰ ریال—————->5.000.000 ریال

———– ————-
۹۵۰٫۰۰۰ ریال ۱۸٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال

۱۸٫۰۰۰٫۰۰۰/۹۵۰٫۰۰۰=۱۹ روز

 

در نرم افزار سگال در سه جزع  میتوانید از راس گیری  بهره ببرید

راس گیری چک ها

برای محاسبه راس چند چک و اسکوند (بهره) به کار میرود . در نرم افزار هم امکان درج دستی چکها و هم استفاده از چک های دریافتنی میسر است مرجع راس یا بصورت اتوماتیک محاسبه میشود و یا به صورت دستی به سیستم ارجاع داده میشود  بعد از محاسبه و دیدن بهره میتوانید با نرم افزار گزارش ساز سگال گزارش خود را چاپ کنید .

راس گیری چکها

 

راس گیری برگه ها

همانند راس گیری چک ها میتوانید برگه های بازرگانی را راس گیری کنید (خرید فروش)

راس گیری برگه ها

 

راس گیری حسابها

در نذم افزار حسابداری و گزارش دفاتر میتوان راس بدهکار سطر ها و راس بستانکار سطرهای گزارش را مشاهده کرد از آنجایی که تمام عملکرد سیستم در حسابداری دارای سند هستند میتوان تمام حالات  را در قسمت حسابداری مشاهده کرد

راس گیری حسابها

 راس گیری

نوشته شده در: انبار و بازرگانی, چک, حسابداری, دریافت پرداخت, نرم افزار سگال, همه موارد

ارسال دیدگاه (۰) ←

مرتب سازی اسناد نقش و کاربرد در حسابداری

مرتب سازی اسناد  ، کاربرد در حسابداری :یکی از مسایل حسابداران در نرم افزار های حسابداری تنظیم و چیدمان اسناد در یک دوره مالی است . نرم افزار سگال در هر زمان میتواند اسناد را تجمیع و یا اسناد جا افتاده را درج و بر حسب تاریخ مرتب سازی کرد بدیهی است که قبل از بستن دوره ممکن است شماره اسناد با توجه به این موضوع تغییر کند لذا حسابداران با کمک فیلد عطف یا سریال سند میتوانند سند را پیگیری کنند بعلاوه این امکان در نرم افزار وجود دارد که میتوان سند های یک روز را با سلیقه خود چید که در گزارش دفاتر  روزنامه و کل   ،   دفاتر حساب و شماره دهی اسناد یک روز نقش بسزای دارد (تقدم و تاخر یک سند در یک روز نسبت به اسناد دیگر در همان روز)

این مورد بدان معنی است که علاوه بر تاریخ سند میتوان به اسناد زمان را نیز انتساب کرد این قابلیت علاوه بر کمک به بهینه سازی اطلاعات اسناد در چیدمان گزارشات مالی نقش بسزایی دارد

سایر امکانات  مرتبط یا مرتب سازی اسناد :

تجمیع اسناد مالی یک روز در قالب یک سند

حذف اسناد خالی

تجمیع چند سند انتخاب شد در یک سند جهت کم کردن تعداد اسناد .

کپی سند

کپی ردیف

ثبت دایم و موقت : قبل از ثبت دائم اسناد به دلیل عدم تغییر بعد از آن حتما مرتب سازی اسناد بررسی گردد

ممکن است بعد از عملیات گفته شده ممکن است  شماره سند ها به بریزد و یا اگر سندی از سیستم حذف شود این مورد پیش میآید لذا پیشنهاد میکنیم قبل از تهیه گزارش روزنامه و کل مرتب سازی انجام گردد ناگفته نماند به دلیل تغییر شماره اسناد طی مسائل کفته شده در دوره مالی میتوان سند را از روی شماره سریال سیستمی که غیر قابل تغییر است رهگیری کرد  .

 

مرتب سازی اسناد

مرتب سازی اسناد  ، کاربرد در حسابداری

نوشته شده در: حسابداری, نرم افزارهای مالی, همه موارد

ارسال دیدگاه (۰) ←

گزارش دفتر روزنامه در حسابداری

گزارش دفتر روزنامه در حسابداری یکی از گزارش های متداول در سیستم های حسابداری گزارش دفتر روزنامه است  که جمع گردش هر کد حساب را را به تفکیک روز ها به کاربر نمایش میدهد

دفتر روزنامه یا دفتر روزنامه عمومی دفتری است که کلیه معاملات و رویدادهای مالی یک واحد اقتصادی روزانه به ترتیب تاریخ وقوع در آن ثبت می‌شوند.

در گروه دفاتر حساب‌داری، دفتر روزنامه عمومی و دفتر کل با هم دفاتر رسمی یا قانونی را تشکیل می‌دهند. دفاتر تأمین و سایر دفاتر مورد نیاز حسابداران نیز دستهٔ دیگری است که به آن دفاتر غیر رسمی یا کمکی می‌گویند.

دفتر روزنامه، دفتری است که تاجر عملیات روزانه (با بار مالی) خود را در آن ثبت می‌کند. برخی تاجران گروهی از عملیات‌ها را در دفاتر دیگری نیز ثبت می‌کنند، مثلاً عملیات مربوط به فروش کالای خاص یا عملیات مربوط بین تاجر و تاجر بخصوصی که برای تاجر حائز اهمیت ویژه‌ای است.

بر اساس ماده ۷ قانون تجارت ایران، «دفتر روزنامه دفتری است که تاجر باید همه روزه مطالبات، دیون و دادوستد تجارتی و معاملات راجع به اوراق تجارتی و به طور کلی جمیع واردات و صادرات تجارتی خود را به هر اسم و رسمی که باشد و وجوهی را که برای مخارج شخصی خود برداشت می‌کند در آن ثبت نماید.

دفتر روزنامه باید دارای ستونهای مناسب برای انتقال اطلاعات سند حسابداری به آن باشد. بنا براین دفتر روزنامه باید حداقل دارای ستون‌هایی برای درج شماره سند حسابداری، تاریخ، شرح، مبلغ بدهکار و مبلغ بستانکار هر رویداد باشد.

امکانات :

قابلیت فیلتر کردن بازه تاریخی

قابلیت تعیین سطح

قابلیت تعیین تفضیلی شناور

نمایش گردش ریز دفتر در هر کد

گزارش دفتر روزنامه در حسابداری

 گزارش دفتر روزنامه در حسابداری

نمایش گردش یا دفتر هر حساب این امکان را برای حسابدار فراهم میکند که همانند گزارش مرور حساب در صورت احتیاج پیگیری در هر روز به ریز دفتر مراجعه و در مرحله بعدی به سند و در آخرین مرحله اگر سند دارای برگه (فاکتور فروش ) و یا ضمایم (فایلهای اسکن شده ) بود مسیر حسابرسی را ساده کند .

نوشته شده در: حسابداری, نرم افزار سگال, نرم افزارهای مالی, همه موارد

ارسال دیدگاه (۰) ←
برگه 4 از 7 «23456»